Τρίτη, 2 Φεβρουαρίου 2010

ΛΙΤΟΤΗΤΑ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Από τον Γιώργο Κ. Καββαδία, εκπαιδευτικό – ερευνητή.

«…σημαντικό είναι η αμοιβή του εκπαιδευτικού. Έχουμε δεσμευθεί για 5% και ένα δισεκατομμύριο την πρώτη χρονιά… αυτό το ένα δισεκατομμύριο ευρώ την πρώτη χρονιά έχουμε πει ότι αφορά τις τεχνολογικές υποδομές και τις αμοιβές των εκπαιδευτικών». Α. Διαμαντοπούλου 28- 6- 2009, 14ο συνέδριο Ο.Λ.Μ.Ε.

Η ατέρμονη υποσχεσιολογία ξεπερνά τα όρια του εμπαιγμού. Από τη δεκαετία του ’90 και τις διαβεβαιώσεις και των δύο κομμάτων εξουσίας ότι η παιδεία «είναι πρώτη προτεραιότητα» μέχρι την εξαγγελία για αύξηση των δαπανών στο 5% που σύμφωνα με τον πρωθυπουργό αποτελεί «απόλυτη δέσμευση», η αλήθεια είναι ότι ο προϋπολογισμός των δαπανών για την εκπαίδευση γράφεται με …μαύρο στυλό. Η λιτότητα διαρκείας που έχει επιβληθεί αποτελεί δείκτη της ελάχιστης σημασίας που δίνουν οι κυβερνήσεις για τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση.
Για μια ακόμα χρονιά οι κρατικές δαπάνες για την παιδεία δεν ξεπερνούν το 3,5% του ΑΕΠ με αποτέλεσμα η χώρα μας να είναι παραμένει τελευταία στην Ευρωπαϊκή Ένωσηςκαι προτελευταία στις 34 του ΟΟΣΑ στις εκπαιδευτικές δαπάνες, ενώ ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι στο 5%.
Όσο για το 1δις ευρώ που διατυμπανίζει η κυβέρνηση ότι δίνει επιπλέον, η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική. Πρώτον δε δίνεται για τους μισθούς των εκπαιδευτικών, αλλά ούτε και για τα σχολεία. Αφορά είτε δαπάνες που μεταφέρονται από τις μη πραγματοποιηθείσες του έτους 2009 είτε δαπάνες για τις νέες υπηρεσίες που εντάσσονται στο Υπουργείο Παιδείας.

Το χειρότερο είναι ότι και αυτά τα πενιχρά κονδύλια δε διατίθενται για να λυθούν τα σοβαρά προβλήματα. Τα όρια του σκανδάλου φτάνει η πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να προκηρύξει διαγωνισμό με αμοιβή 96.000 Ευρώ για να σχεδιαστεί το σύστημα επιλογής – διορισμών, μεταθέσεων κ.α. Είναι η πρώτη φορά που ο σχεδιασμός και η τεκμηρίωση νομοσχεδίων της εκπαίδευσης, αντί να ανατεθεί σε δημόσιους ερευνητικούς οργανισμούς ανατίθεται επί πληρωμή σε ομάδες έργου, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, χωρίς να αποκλείεται η συμμετοχή ιδιωτών. Το ρόλο του ατζέντη ιδιωτικών υπηρεσιών φαίνεται ότι επιλέγει η ηγεσία του Υπ. Παιδείας, όπως καταγγέλλει η Ο.Λ.Μ.Ε.

Επιπλέον στο κακόφημο «Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης» αναφέρεται ότι για το 2010 θα προσληφθούν "7 έως 8.000 λιγότεροι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί". Επειδή, όμως, οι αναπληρωτές καλύπτουν λειτουργικά κενά τα οποία ετησίως ανέρχονται σε περίπου 10 έως 11.000 είναι σαφές ότι το υπουργείο Παιδείας θα στείλει στα σχολεία στρατιές ωρομισθίων, εκπαιδευτικούς, δηλαδή, των 300 ευρώ μηνιαίως (αυτούς που η Υπουργός Παιδείας έλεγε προεκλογικά ότι θα καταργήσει). Επίσης ότι θα διοριστούν 3.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Ωστόσο ως γνωστόν η υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας που απορρέει από το θεσμοθετημένο πλαίσιο είναι να διορίσει τη σχολική χρονιά 2010-2011 περίπου 6.000 δασκάλους και καθηγητές όσους πάνω κάτω διορίστηκαν και τη χρονιά 2009-2010. Όλα αυτά σημαίνουν μια πρωτοφανή τα επόμενα χρόνια μείωση των διορισμών και των προσλήψεων εκπαιδευτικών σε ποσοστό περίπου 50%!

Εύκολα καταλαβαίνει κανείς τις συνέπειες…